|
Eating fiber
may not play a direct role in reducing the risk of colon cancer,
according to one expert at the Imperial Cancer Research Fund who
has been extensively reviewing studies on the subject.
It may not
be the fiber that has the beneficial effects on health but the
range of vitamins and minerals also found in high-fiber foods,
said Dr. Robert Goodlad, senior scientist at ICRF and leading
cancer specialist.
Another reason
that the fiber may not be the actual hero is that people who eat
high fiber foods tend not to eat unhealthy high-fat foods, according
to Goodlad.
"A lot
of people have said that fiber is good, especially in terms of
the treatment of colon cancer, but if you look carefully at all
the studies the evidence is not so solid," Goodlad wrote
in the study published in the journal Gut.
The studies
Goodlad reviewed fell into three categories: Some studies showed
that there was a decreased risk of colon cancer; some showed an
increased risk; and some showed no difference. The negative research
has gotten little recognition, he noted.
Goodlad recommends
that people continue to eat fiber from fiber-rich foods, favoring
fruit and vegetables over cereal fiber. But he feels that fiber
supplements may actually be dangerous.
Other
sources: London Daily Telegraph, Ottawa Citizen
|